THE BLOG

19
Lut

E300 – niebezpieczny dodatek do żywności?

Dodatki do żywności. Tyle ich teraz. Myślę, że nie raz spotkałeś się z oznaczeniem na zdjęciu poniżej. Czy wiesz co oznacza? Czy uważasz, że E300 nie powinno być w żywności? Co byś zrobił/a jak na etykiecie z tyłu pojawiłby się napis w składzie E300? Odłożył(a)byś produkt? 🤔

Osobiście powiem Ci, że ja jestem za E300 w żywności. Oszalałam?

Dobra, nie trzymam Cię więcej w niepewności.

E300 jest to kwas askorbinowy czyli inaczej witamina C. Jest dodawana do żywności, ponieważ głównie zapobiega procesowi utleniania się, czyli psuciu się artykułów spożywczych. Czy zatem boisz się witaminy C? Myślę, że nie.

Chciałam Ci pokazać, że nie taki diabeł straszny jak go malują. Jasne, nie przeczę, że pod postacią E000 kryją się też związki szkodliwe dla organizmu i warto byłoby ich uniknąć. Ale warto jest być świadomym i wiedzieć co nam próbują wcisnąć koncerny spożywcze.

Co Ty na to żebym więcej związków E000 tutaj Ci rozszyfrowała?

08
Lut

Czy należy bać się sodu?

Dużo się mówi o sodzie. Że jest zły i trzeba się go wystrzegać. Dzisiaj chciałabym Wam przedstawić tego groźnego wroga. 😊

Na samym początku chciałabym wspomnieć, że sód a dokładniej jego jon Na+ jest bardzo ważnym elementem organizmu. Około 60% występuje w płynach pozakomórkowych w tym głównie w osoczu krwi. Dodatkowo około 25-30% znajduję się wewnątrz komórki, natomiast pozostałe około 15% jest pozostawiony w organizmie jako rezerwa i mieści się w tkance kostnej.

Zapotrzebowanie na sód nie jest takie samo dla każdego organizmu. Ilość przyjmowanego pierwiastka zależy od płci, wieku, aktywności fizycznej, wilgotności oraz temperatury otoczenia. Zapotrzebowanie na sód będzie wzrastać wraz ze wzrostem potliwości i utraty NaCl, dlatego tez osoby pracujące przy wysokich temperaturach oraz fizycznie będą miały większe zapotrzebowanie na ten pierwiastek.

👉Jednak zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia dzienna dawka sodu nie powinna przekraczać 5-6 g na dzień (łyżeczka). ❗️

W organizmie człowieka sód jest bardzo ważnym pierwiastkiem. Zazwyczaj przyjmowany jest w parze z jonem chlorkowym (sól kuchenna) i oba odgrywają wiele istotnych funkcji:
🧂Biorą udział w regulacji ciśnienia osmotycznego w płynach ustrojowych
🧂Odpowiadają za utrzymywanie równowagi kwasowo-zasadowej
🧂Chronią przed nadmierną utratą wody
🧂Biorą udział w utrzymaniu prawidłowej sprawności mięśni i nerwów
🧂Biorą udział w aktywnym transporcie składników pokarmowych takich jak witaminy, cukry i aminokwasy
🧂Sód wraz z potasem wchodzi w skład enzymu Na+/K+ – ATP-azy, powodując aktywację ATP

Ze względu na to, że sód jest ważnym pierwiastkiem w organizmie bardzo poważne mogą być skutki zarówno niedoboru jak i nadmiaru.❗️
⬇️Niedobór prowadzi do szybkiego odwodnienia organizmu. Odpowiedzialne za niedostatek sodu może być nadmierne i silne pocenie się, wymioty, biegunki czy stosowanie leków moczopędnych ale również sprzyjają temu stany patologiczne takie jak niedoczynność kory nadnerczy, schorzenia nerek czy stany obrzękowe.

⬆️Nie powinno się również przesadzać z ilością przyjmowanego sodu gdyż nadmiar może prowadzić do choroby nadciśnieniowej, która niesie za sobą ryzyko udaru mózgu, innych chorób układu krążenia oraz choroby nowotworowej żołądka. Niestety ale coraz większa ilość spożywania soli kuchennej oraz produktów spożywczych zawierających duże ilości NaCl przyczynia się do coraz większej zachorowalności na nadciśnienie tętnicze jak i może przyczyniać się do większej oporności w leczeniu już zdiagnozowanej choroby.

Zachowajmy zdrowy rozsądek! 😉🥑🍎

08
Lut

Przekąska na imprezę

Czy impreza musi zawsze wiązać się z milionami pokusCzęstym problemem jest wyjście na imprezę ze znajomymi. Bo wiemy, że na stole na pewno znajdą się „zakazane produkty”. Jestem stanowczą przeciwniczką wycofywania się z życia towarzyskiego poprzez „trzymanie diety”❗️ ale jak tu dać radę kiedy czekolada czy ciastka czy chipsy się do nas uśmiechają i mówią „zjedz mnie!” Odmówić? Wiadomo, ciężko😔. Ale czy zawsze domówka ze znajomymi musi się równać z niezdrowym jedzeniem?

🥗Dzisiaj mam propozycję zdrowej przekąski imprezowej:
Potrzebne będą:
🥕Marchew
🌶Papryka (żółta, czerwona)
🥒Ogórek
🧀Ser żółty
Hummus paprykowy lub z czarnuszką (domowy lub kupiony z dobrym składem)
Lub/i sos czosnkowy

Wszystkie składniki kroimy i rozkładamy na dużym talerzu lub desce. Na środek do miseczek dodajemy hummus lub sos czosnkowy.

Muszę Wam powiedzieć, że robiłam już ją nie raz i wszystko rozeszło się w tri miga!🥰 Co uważacie? Czy jest to dobry pomysł na imprezową przekąskę?